Tävlingsinfo
uppdaterad: 31.08.2023 12.36TÄVLINGSINFO
Tidpunkt: 2.9.2023 kl. 9 - 16
Plats: Karlsplan, Krutkällarvägen 1, Vasa
Arrangör: Vasa IS
Tävlingskansli
- Tävlingskansliet finns på Karlsplan i södra ändan av A-läktaren, nära målet.
- Kansliet är öppet fredag kl. 18.00–21.00 och lördag från kl. 9.00.
- Telefon: Annika, 040 770 9754
- I kansliet görs eventuella ändringar i laguppställningen och där hämtas också föreningsmaterialet.
- På idrottsplanens anslagstavlor finns startlistor med heatindelningar, tävlingens officiella resultat och övrigt skriftligt material om tävlingen. På stadion finns också en stor digital resultattavla och resultaten publiceras i realtid på live.tuloslista.com.
Anmälning
Idrottarna ska anmälas på Kilpailukalenteri senast 29.8 på adressen
https://www.kilpailukalenteri.fi/?cs=16&nid=33471
Laget till skyttelstafetten ska anmälas senast 29.8 på e-postadressen info@vis.fi.
Ändringar
Eventuella ändringar i den anmälda laguppställningen ska göras i tävlingskansliet senast kl. 10.00 på tävlingsdagen. Ändringarna kan också skickas per e-post på adressen info@vis.fi.
Eventuella ändringar i laguppställningen i skyttelstafetten ska anmälas till tävlingskansliet senast kl. 14.00 på tävlingsdagen med en blankett för detta ändamål. Vänligen gör alla ändringar och korrigeringar i god tid.
Bekräftning av deltagandet
Bekräftningen ska göras senast kl. 10.00 på tävlingsdagen. Bekräftningar och ändringar ska göras centralt av lagledaren. Vi använder elektronisk bekräftning på tuloslista.com. Bekräftningen kan också göras i tävlingskansliet.
Den elektroniska bekräftningen är nu öppen >> https://www.tuloslista.com/varmistus/#!/14064
Lösenordet är seuracupvaasa
Nummerlappar och heatindelningar
- Alla deltagare använder tävlingsnummer, som fästs på bröstet (stavhoppare får fästa nummerlappen på ryggen).
- Nummerlapparna delas ut till föreningarna tillsammans med föreningsmaterialet.
- Sprintsträckor upp till 200 meter löps i två heat.
- Heatindelningen görs utgående från statistiktiderna.
Föreningsmaterial
Föreningsmaterialet (nummerlappar, matbiljetter, t-skjortor, lagledar- och tränarkort) hämtas i tävlingskansliet.
Resultatservice
Resultatservicen finns uppe på A-läktaren bakom pressläktaren. Startlistor och resultat kan följas i realtid på live.tuloslista.com från och med lördag 2.9 kl. 9.00.
Omklädningsrum, duschar och toaletter
Omklädningsrum med duschar finns i servicebyggnaden i norra ändan av planen. Toaletter finns bakom A- och B-läktaren samt i omklädningsrummen. Lämna inga värdesaker i omklädningsrummen. Arrangören ansvarar inte för försvunna saker.
Första hjälpen
En första hjälpen-grupp finns i närheten av målområdet under hela tävlingsdagen.
Kiosk
I kiosken säljs bl.a. kaffe, bullar, drycker och grillkorv.
Försäljning av idrottsredskap
Uppdateras senare.
INVIGNING
- Invigningen börjar kl. 10.15.
- Lagen samlas på bortre långsidan senast kl. 10.05 med sin egen namnskylt eller föreningsflagga.
- Lag nummer 1 placerar sig vid 300 meters starten och de övriga i nummerordning längs rakan. Arrangörerna hjälper lagen att hitta rätt plats.
- Inmarschen börjar kl. 10.15, varvid ett lag åt gången förflyttar sig i rask takt över gräsplanen och ställer sig i kö parvis inför öppningsceremonierna.
- Under invigningen får fantasin flöda: maskotar, flaggor, kreativ rörelse m.m. skapar god stämning på tävlingsarenan.
- Idrottare som tävlar i de första grenarna behöver inte delta i inmarschen, utan kan i lugn och ro förbereda sig för sin tävling.
TÄVLINGSDIREKTIV
Allmänna regler
- Föreningen representeras av en idrottare per gren.
- I fältgrenar, förutom höjd och stav, har varje deltagare fyra försök.
- Idrottaren kan delta i sin egen åldersklass eller en äldre åldersklass, men endast i en åldersklass i samma tävling (gäller också skyttelstafetten).
- Poängen räknas enligt placeringen i varje gren. T.ex. när 16 lag deltar: 1) 17 p. – 2) 15p. – 3) 14 p. – 4) 13 p. … 16) 1p.
- Om två lag uppnår samma poängtal, avgörs placeringen enligt placeringen i skyttelstafetten.
Grendirektiv
- Samling före varje gren i samlingsstäälet, därifrån deltagarna går till tävlingsplatsen tillsammans.
- löpgrenar 20 min före start
- fältgrenar, förutom stav, 30 min före start
- stav 40 min före start
- Namnupprop hålls 10 minuter före start på grenplatsen.
- I fältgrenar presenteras idrottarna ca 5 minuter innan grenen börjar och i löpgrenar strax före start.
- Arrangören avgör vilken längdhoppsgrop som används en timme innan tävlingen börjar.
- Höjningarna i höjd och stav publiceras när anmälningstiden har gått ut.
Skyttelstafett
- Skyttelstafetten löps på gräsplanen i två heat.
- Det är tillåtet att använda spikskor i skyttelstafetten.
- Lagen ska ställa sig i kö på sina startplatser 10 minuter före start.
- Löpordningen är från yngsta till äldsta klassen: P11, F11, P11, F11, P13, F13, P13, F13, P15, F15, P15, F15, H17, D17, H17, D17.
- Pojkarna startar vid målet, flickorna i andra ändan.
- Växlingen sker bakom växlingspinnen med handklapp.
- Deltagarna i skyttelstafetten ska anmälas i löpordning i samband med anmälningen.
- I skyttelstafetten används nummerlapp ENDAST av den sista löparen.
Uppvärmning och tävling
- Uppvärmningen sker på området bakom solläktaren (B-läktaren).
- På uppvärmningsområdena finns ingen övervakning. På grusplanen på andra sidan Krutkällarvägen finns en kastbur. På tävlingsplatsen har varje idrottare två uppvärmningskast under ledning av grenledaren.
- Tävlingsområdet är avsett ENDAST för idrottare och funktionärer. Varje förening får ett grönt kort (för lagledaren) och två gula kort (för tränare). Med dessa kort får man vid behov komma in på planen t.ex. för att hjälpa de yngsta deltagarna med startblocken. Vi önskar att föreningarna följer de här anvisningarna, så att tävlingen kan genomföras smidigt.
- I stavhopp får en tränare per förening befinna sig vid hopplatsen.
Granskning av redskap
- Det är tillåtet att använda egna redskap.
- Egna kastredskap ska lämnas in för granskning, som ordnas i servicebyggnaden i norra ändan av idrottsplanen kl. 9.30–10.30 och kl. 12.00–13.00.
- Arrangören för redskapen till tävlingsplatsen inför respektive gren.
Protester
- Protester ska inlämnas senast 30 minuter efter att resultaten har publicerats.
- Protester inlämnas skriftligen till tävlingskansliet och samtidigt betalas protestavgiften på 50 euro, som returneras om protesten godkänns.
Prisutdelning
- Prisutdelningen sker efter skyttelstafetten.
- De tre bästa lagen premieras med medaljer och föreningsstipendier.
- Varje lag utser också en idrottare som premieras med ett kämparpris. Namnet på den här idrottaren ska anmälas till tävlingskansliet senast kl. 15.00.
Parkering
Det finns en parkeringsplats bakom huvudläktaren. Det finns också en större parkeringsplats vid Strandlandsvägen (se kartan).